A játékot Armin Gessert és Manfred Trenz tervezte. Marc Ulrich, a Rainbow Arts munkatársa azt tanácsolta Gessertnek és Trenznek, hogy készítsenek egy játékot, amely hasonló a népszerű Nintendo játékhoz, a Super Mario Bros.-hoz, de jogilag elkülönül. A nyugatnémetországi megjelenése után az Egyesült Királyságban is megjelent, és olyan kiadványoktól kapott dicséretet, mint a Zzap!64 és a Computer and Video Games a játékmenetéért és a titkos pályáiért, annak ellenére, hogy jelentős ihletet merített a Marióból.
Az Egyesült Királyságbeli megjelenését követően a játékot kivonták a forgalomból, miután a Rainbow Arts értesítést kapott a Nintendótól. Végül a kalózkodás és az emuláció révén korának egyik legnépszerűbb otthoni számítógépes játékává vált.
Történet és játékmenet
A The Great Giana Sisters egy lány, Giana álmában játszódik, aki elhagyatott kastélyok világáról álmodik, tele szörnyekkel, és csak akkor tud felébredni, amikor egy nagy gyémántot talál. Platformjátékról van szó tehát, ahol a játékos egyjátékos módban Gianát irányítja, kétjátékos módban válthat Giana és húga, Maria között. A korabeli irányítás joystick segítségével történt, ahol 33 szinten, vízszintesen szkorllozva platformokon sétálhatnak és ugrálhatnak, miközben próbálják elkerülni a lyukakat és más veszélyes tárgyakat, például a szögeket és a tüzet. Minden játékos öt élettel kezd. Minden szintnek 100 másodperces időkorlátja van. Ha lejár az idő, a játékos elveszít egy életet.
A legtöbb ellenséget úgy lehet legyőzni, hogy Giana rájuk ugrik. Fejlesztéseket biztosító power-upok gyűjthetők a pályákon. Ezek közé tartoznak a lövedékek, például a villám és az eper power-upok, az órák, amelyek elaltatják a képernyőn látható összes ellenséget, a varázslatos bombák, amelyek eltüntetik az összes ellenséget a képernyőn, és a nyalókák, amelyek extra életet adnak a játékosnak.
Háttér és fejlesztés
Manfred Trenz és Armin Gessert kapták a megbízást, hogy készítsenek egy, a Nintendo népszerű Super Mario Bros. játékához hasonló játékot, miután Marc Ulrich, a Rainbow Arts kiadó vezérigazgatója meglátta a Nintendo játékot.
A játék fejlesztői közül Trenz a játék vizuális effektjeit és a pontszámprogramozást tervezte. Gessert a kód többi részét fejlesztette, és Chris Hülsbeck a zenét írta. Trenz nem volt nagy rajongója a Super Mario Bros.-nak, mivel korábban látta a játék árkád verzióját és a Donkey Kongot is, őt "jobban érdekelték az olyan játékok, mint a Defender. Trenz és Gessert kaptak egy Nintendo Entertainment Systemet és egy példányt a Super Mario Bros.-ból, és rengeteget játszottak vele, hogy felfedezzék a japán játék titkait.
Trenz az eredeti játék gomba és teknősszerű ellenségeit baglyokra, testetlen szemekre, darazsakra és óriáshangyákra változtatta. Úgy döntött, hogy olyan stílust alkot, amely kölcsönözte a Nintendo játékából a vizualitást, de saját dizájnnal rendelkezik. Az így készített játék egyszerűbb és rövidebb, lehetővé téve számukra, hogy rövid fejlesztési idejük alatt sok különböző pályát készítsenek.
Trenz nehéznek találta a Giana nővérek karaktertervezését, úgy gondolta, hogy minden vázlatból „hiányzik valami”. Marióval ellentétben, aki méretben növekszik, amikor gombát szerez, a Giana nővérek tüskés hajúak lesznek, amikor felveszik a power-up-ot. Trenz döntése technikai jellegű volt, mivel úgy gondolta, hogy egy nagyobb sprite létrehozása túl közel állna a Super Mario Bros.-ban levő megoldáshoz. A játék elkészítése körülbelül hat-hét hónapig tartott.
Hülsbeck úgy kezdte az együttműködést a Rainbow Artsszal, hogy felhívta őket, lejátszotta a Commodore 64-én készített zenéit, és megkérdezte, van-e számára munkájuk. A cég házon belüli pozíciót ajánlott neki, ahol a számos játékhoz készített zenét. A The Great Giana Sisters zenéje más stílusú mint a Super Mario Bros.-é. Egyedi zenét tartalmaz a címképernyő és két másik zene készült a fő játékhoz: egy a világ különböző pályáihoz, egy pedig a főellenségekéhez.
Megjelenés
A The Great Giana Sisters 1987. május 6-án jelent meg Európában. Bejelentettek egy verziót a ZX Spectrumra is, de az nem jelent meg.
A Soft-Gold alapítója, Jürgen Goeldner elmondta, hogy a játék kezdetben hónapokig elérhető volt, és jól fogyott Németországban és eredetileg 1988 júliusában jelent volna meg az Egyesült Királyságban. A U.S. Gold Go! Media részlegén keresztül forgalmazták. A brit megjelenést követően a Rainbow Arts egy „piszkos levelet” kapott a Nintendótól, hivatalos jogi lépések nélkül, de figyelmeztetést tartalmazva a játék forgalomból való kivonására. Goeldner elmondta, hogy a levél részletesen tárgyalta a The Great Giana Sisters és a Super Mario Bros. pályadizájnjainak hasonlóságait.
A brit forgalmazó végül 1988-ban kivonta a játékot a forgalomból. A játék kiadója peren kívüli egyezségre jutott a Nintendóval, aminek eredményeként kifizették a céget, és eltávolították a játékot a terjesztésből. A játék csak azután kezdett igazán népszerűvé válni, miután kivonták a boltok polcairól.
Fogadtatás
A kritikusok általánosságban dicsérték a 'Sisterst, de úgy találták, hogy a ZX Spectrum portból hiányoztak a színek, és lassabban futott, mint az eredeti Commodore 64 változat. Tony Dillion a Sinclair Usertől pozitívan írt a játék témájáról és grafikájáról, de megemlítette, hogy a játék túl lassan futott ahhoz, hogy játszható legyen a ZX Spectrumon.
Stefano Castelli, az IGN munkatársa a Commodore 64-en játszható legjobb platformjátéknak nevezte, miközben továbbra is a Super Mario Bros. halvány utánzatának tartotta.
Örökség
A The Great Giana Sisters 1989-ben kapott egy folytatást, Hard'n'Heavy címmel, Commodore 64, Atari ST és Amiga platformokra. A játék szereplői űrruhát viseltek, és a helyszín immár a világűr volt, egy olyan téma, amely kevésbé kapcsolódik a Super Mario Bros.-hoz. A Giana Sisters további folytatásai már a 21. században jelentek meg, mint például a Giana Sisters DS (2009), a Giana Sisters: Twisted Dreams (2012) és a Giana Sisters: Dream Runners (2015).
Andreas Lange és Michael Liebe a Video Games Around the World (2015) című könyvükben azt írták, hogy Trenz másik Rainbow Arts játékával, a Turricannal (1989) együtt a The Great Giana Sisters volt a legnépszerűbb akciójáték Németországból. Mindkét játék nemzetközi elismerést kapott és nagy népszerűségnek örvendett. Annak ellenére, hogy kivonták a piacról, a Giana Sisters népszerűsége a kalózkodás és az emuláció révén egyre nőtt. Gessert később így nyilatkozott: "Szerintem nagyszerű játék, de soha nem érte el a Super Mario Bros. részletességét és színvonalát".
Hülsbeck később zenét komponált a Star Wars: Rogue Squadron és az R-Type sorozat játékaihoz. Több zenéjét szimfonikus zenekari zenévé adaptálták, ma már klasszikusnak számítanak. A Symphonic Shades koncerten, amit Hülsbeck tiszteletére rendeztek, több zenéje hallható szimfonikus hangszerelésben, köztük a The Great Giana Sisters is. A Giana Sisters: Twisted Dreams (a modern folytatások közül a legismertebb és legjobban fogyó rész) szintén tartalmazza Hülsbeck zenéjét, amely új hangszerelést és az eredeti zene továbbgondolását tartalmazza.
Te játszottál az eredeti 1987-es játékkal, a botrányos klasszikussal?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése