Közzétéve:
(H)őstörténet
90-es évek
Game Boy
gaming
handheld
Japán
kézi konzol
Nintendo
- Link lekérése
- X
- Más alkalmazások
🕹️ Van az a pillanat, amikor a rózsaszín neon megcsillan a kabrió motorháztetején, a pálmafák ringanak a sós parti szélben, a rádióban felharsan egy klasszikus rockszám, és te, Tommy Vercetti, elindulsz meghódítani Vice City-t.
Ez nem csak nosztalgia. Ez a GTA Vice City, és még mindig rohadt jó.
A játéknak már a kezdése ikonikus. Egy Commodore 64-es képernyőjébe gépeli be valaki a LOAD "VICE CITY" sort és megnyomja az ENTERt, miközben a háttérben a Video Killed The Radio Star szól. Az ikonikus Vice City logó, a tenger moraj, a napsütötte város sziluettje, és a nyolcvanas évek szintetizátoros zenei orgiája, még el sem indult a sztori, de már nem vagy ugyanaz az ember.
Aztán jön az első küldetés, balul sikerül a drogüzlet, és máris ott vagyunk Rosenberg kúriájában, a város peremén, egy kupacnyi bénával, akik közül te vagy a legkevésbé alkalmatlan. Innen indul a mászás: alulról a csúcsig. És minden lépcsőfok emlékezetes.
A Vice City egyszerre karikatúra és karakterdráma. Minden szereplő túltolt, de mégis működik. A párbeszédek tele vannak ironikus, önreflexív, szellemes baromságokkal, amik mintha egy Tarantino-film és egy Miami Vice epizód szerelemgyerekéből születtek volna.
A játék nem veszi magát túl komolyan, mégis komolyabb történetet mesél el, mint sok mai „cinematic” cím. Mert közben te is belerakod magad – az akaratod, a döntéseid, a hibáid.
Ray Liotta, Burt Reynolds, Dennis Hopper – nem csak mellékszereplők, hanem teljes szinkronszínész-panteon, ami ritka volt akkoriban. A DJ-k, reklámok, rádióműsorok pedig egy egész várost mesélnek el – nem csak háttérzajt adnak, hanem a játék világépítő elemei.
Kilenc rádióállomás, mindegyik egy külön műfaj, saját karakterrel. Én konkrétan sosem élveztem annyira a zenére való vezetést az életben, mint ebben a játékban. Ez az egyetlen játék, ahol nem „gyors utazás” kell, hanem „még egy kört megyek, mert szól a V-Rock”.
A Vice City nem csak lövöldözés. Ez a játék bevezette a saját ingatlanbirodalom és bűnszervezet menedzselésének lehetőségét.
Küldetések, bevételek, bérgyilkosok, filmstúdió, nyomdaüzem – mindent belaksz és uralod. Nem egyszerűen végigjátszod: tied lesz a város. A mai napig emlékszem arra az örömre, amikor megláttam a rengeteg megvehető ingatlant a várost először körbejárva.
A pénz nem csak szám, hanem erő. És azzal, hogy mikor mit veszel, merre terjeszkedsz, stratégiát viszel egy amúgy akcióközpontú játékba.
A GTA Vice City nem reális, hanem stílusos. Itt a katana nem csak fegyver, hanem gesztus. A láncfűrész nem eszköz, hanem állásfoglalás.
A brutalitás eltúlzott, szinte már rajzfilmszerű – és ezért működik. Mert nem a vér a lényeg, hanem a kontextus.
Vice City nem egyszerű térkép. Vice City helyszín, karakter, hangulat és főszereplő. A naplementék, az eső utáni gőzölgő járdák, a neonreklámok fénye, a tenger morajlása és az ismerős utcák – mind örökre beleégtek az emlékezetünkbe.
A grafika? Igen, kockás. És? Mégis jól öregedett, mert stílusa van. A low-poly neon is neon. Az egész klasszikus GTA trilógiának, mert nem akar fotórealisztikus lenni, jól áll ez a képregényes, színes, arcade-osabb megjelenítés.
A Vice City túlmutat a videójáték határain. Ez egy korszaklenyomat, egy játszható VHS-kazetta, egy Miami Vice tribute, egy zenegép és egy maffiatörténet egybegyúrva.
Ez nem csak nosztalgia. Ez a GTA-sorozat csúcspontja.
A játék, ami nem lett komolyabb, csak időtállóbb. A játék, ami után minden más GTA próbálkozott valamit megközelíteni belőle – de egyik sem lett ilyen egységes hangulatbomba.
Ha egy játékot kellene választanom, amit bármikor újra előveszek egy hosszú nap után, ahol nem kell multiban tolni, nem kell patchelni, nem kell előfizetni – akkor ez az.
Vice City. A játék, amit nem lehet csak játszani. Ezt élni kell.
Ha szeretnéd esetleg kicsit megdobni az újrajátszás élményét, választhatod az Unreal Engine 4 alatt futó (igen, tudom, sokat vitatott) Definitive Edition-t vagy az orosz fejlesztőcsapat, a Revolution Team munkájaként megjelent Next-Gen Edition-t... Mindkettőt kipróbáltam és nekem ezek is remekül hozták az élményt. A leginkább a modernizált fegyverhasználat és irányítás miatt érdemes ezeket kipróbálni, mivel az eredeti játékban ezen rendszerek fölött sajnos eljárt az idő.
Te is elővennéd újra ezt a klasszikust?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése