Ezt a bejegyzést most nosztalgikus felhanggal fogom megejteni. Elképzelem, hogy fiatalabb olvasóim vetődnek blogomra és rákattintanak. Elsősorban nekik szól ez az írás. Hiszen a hozzám hasonló veteránoknak régi ismerős a
joystick, ez a 80-as években virágkorát élő számítógépes kiegészítő.
Ha még nem soha nem láttál joystickot, ideteszek egy 1977-es robbantott ábrát a működéséről. Magyarul botkormánynak hívják. A továbbiakban több példányt is láthatsz itt képeken.
Az első joystickot 1926-ban szabadalmaztatta Carlos Brown Mirick az Egyesült Államokban. Távirányítású repülőgépekbe szánva azt. (Ekkor még nem is létezett az USA Légiereje, az csak 1947-ben jött létre, mint külön fegyvernem.)
A játékokban 1967-től volt jelen, az első konzolokkal érkezett. A 2000-es évekre azonban fokozatosan megcsappant irányában az érdeklődés, a konzolokon már régebben és később a PC-én is felváltották a "modernebb" kontrollerek.
Én 1988-ban találkoztam először a technológiával, a Commodore 64-esem mellé kaptam egy vadonatúj Cobra joystickot. Sokáig gyűrtük, gyilkoltuk a testvéreimmel, de azt hiszem a nagyapám törte el végül a szebb napokat látott műanyag vázát. :-)
Ekkor sokkal strapabíróbb modelleket vett édesapám és mindjárt kettőt. Innen datálódik a családi játékélmények sora, amikor öcsémmel vagy húgommal, vagy apukámmal egymás segítve vagy egymás ellen játszhattunk a Videoton Infra Color '86 tévénk előtt a díványon terpeszkedve.
A Commodore vagy az Amiga esetleg az Atari gépek (amik hazánkban a 80-as 90-es években népszerűek voltak) mind joystickkal voltak körítve, ha valaki játszani akart rajtuk. Sőt ezeken a gépeken a professzionális programokat (szövegszerkesztők, képszerkesztők) is a joystickkal irányították a legtöbb háztartásban. Egeret 1991-ig sosem birtokoltam és csak ismerősöknél láttam.
C64-en a Fighter Bomberben szereztem meg a szimulátoros tűzkeresztséget, aztán PC-én legfőképp az X-Wingben, a Retaliatorban és az F-15 Strike Eagle III-ban nyomultam. Az X-Wing és később a Tie Fighter különösen élvezetes volt joystickkal irányítva, de ugyanezt mondhatom a Wing Commander játékokról is, amikből még a (korai) 90-es évekre is jutott jó pár epizód.
Manapság a
DCS (Digital Combat Simulator) és a
Microsoft Flight Simulator a joystick használók két fellegvára. Nekem nosztalgikus okokból megvan még a
Gravis Blackhawk joystickom, amit az egyik születésnapomra kaptam a szüleimtől, akiknek húgom súgta be a kérdéses ajándék ötletet. Ebből nekem az egyszerűbb kivitel van meg, aminek nincs a tetején a "hat switch", ami egy kisebb joystick, melynek segítségével a szimulátorokban körbenézhetünk a pilótafülkében. Ezt máskülönben a billentyűzetről lehetne megtenni. Sajnos régóta nem tudom használni a soros port (
RS232) csatlakozójú
Blackhawkomat, mert elveszett az
USB átalakítóm egy költözés során. Pedig szívesebben játszanám az
Elite Dangeroust joystickkal mint kontrollerrel.
A joystick tehát megjárta a játéktermek és háztartások videójátékos helyszíneit, hogy mostanra megtérjen oda, ahova eredetileg is szánták, a repülőgépek pilótafülkéjébe.
Hogy PC-hez még ma is érkeznek botkormányok, mint az itt
következő 2025-ös modellek (Thrustmaster HOTAS Warthog és Thrustmaster
T.Flight HOTAS X), annak legfőbb okai a már említett repülőgép szimulátorok.
Remélem tetszett ez a kis kitekintés, (H)őstörténet egy lényegében letűnt, de nem kihalt videójátékos perifériáról. Ha neked is volt vagy van joystickod, akkor üdvözöllek a klubban és gratulálok, hogy sokunkkal együtt részese lehettél egy mára már letűnt de izgalmas korszaknak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése