(H)őstörténet: Nintendo Entertainment System - Mario és Zelda sikerkonzolja

A Nintendo Entertainment System (rövidítve: NES, ill. Nintendo) egy 8 bites játékkonzol, melyet a Nintendo adott ki Európában, Észak-Amerikában és Ausztráliában 1985-ben. Ázsia nagy részén, beleértve Japánt (ahol először 1983-ban jelent meg), a Fülöp-szigeteket, Kínát, Vietnámot, és Szingapúrt, Family Computer, röviden FamiCom néven adták ki.

FamiCom

Az 1980-as években nagy sikert arató játéktermi játékok hatására a Nintendo úgy döntött, hogy egy cartridge (kazetta) alapú otthoni konzolt fog kiadni. Az első példányok 1983. július 15-én jelentek meg Famicom címen, tizenötezer jen egységáron, három játéktermi játék átportolásával csomagolva (Donkey Kong, Donkey Kong Jr., Popeye). 1984 végére már a legjobban fogyó konzol lett Japánban. 

1985-ben a CES-en hivatalosan is bemutatták a konzolt, melynek árusítása még abban az évben meg is kezdődött. Tizennyolc játékkal jelent meg a gép.

Európában 1985-86 folyamán jelentek meg az első készülékek, már NES néven, melyek eleinte kevésbé jól fogytak, mégis, 1990-ig sikerült az összes példányt eladni. A keleti blokk országaiban egészen 1990-ig nem juthatott el a gép. 

Specifikációk:

NES

A PAL régióban megjelent konzolokban egy Ricoh 2A07-es processzor lapult. A MOS Technology 6502-es technológiájára épülő chip 8 bites volt. Saját hangrendszerrel és korlátozott megszakításvezérléssel rendelkezett. Spórolási szándékból ebből a processzorból teljesen kihagyták a 6502-es BCD üzemmódját. Órajele 1,66 MHz, míg a Ricoh 2A03 jelű NTSC változat, nagyobb órajelen (1,79 MHz), de lényegében ugyanez volt. A hangvezérlő egyszerre öt csatorna kezelésére volt képes.

A NES alaplapi memóriája 2 KB RAM volt. A játékokat tartalmazó kazettákon ezek bővítésére alkalmas chipeket szerelhettek fel. Videomemóriája úgyszintén 2 KB volt, 256 bájt sprite RAM-mal egyetemben. Egyidőben 32 KB ROM feldolgozására volt képes a gép, de ez kezdetleges lapozási technikával feloldható volt.

A grafikáért a Ricoh saját fejlesztésű PPU-chipje (Picture Processing Unit) volt a felelős. NTSC modellekben 5,37, PAL modellekben 5,32 MHz-es órajellel rendelkezett. A memória 2 KB RAM volt, 256 bájtos sprite memóriával, és 28 bájtos paletta-memóriával. A lapozófájl-technikával azonban a kazettákkal szinte bármekkora méretű memóriát lehetett a grafikus processzor részére bocsátani. 
Negyvennyolc különböző szín és ötféle szürkeárnyalat megjelenítésére volt képes, a vörös, a kék, és a zöld pedig megfelelő időzítéssel sötétíthető volt. Egy időben legfeljebb 24 színt lehetett felhasználni, és 64 alakzat mozoghatott. A képernyő felbontása 256x240 pixel (NTSC rendszeren 256x224). A készülék televízióhoz RF-kábellel volt köthető, később pedig RCA-kábellel, sőt, Japánban utóbb ez lett a kizárólagos megoldás.

A NES-hez (és a Famicom-hoz) használt játékvezérlő egy hosszúkás téglalap alakú, egyszerű négygombos elrendezést követ: két kerek gomb "A" és "B" felirattal, egy "START" és egy "SELECT" gomb. Alkalmaznak továbbá egy kereszt alakú D-Pad-ot.

FamiCom vezérlők

Az eredeti Famicom készülék két vezérlővel készült, melyek a konzol hátuljához voltak vezetékezve. A második vezérlőnek START és SELECT gombja hiányzott, helyette kis mikrofont tartalmazott.

A NES vezérlői már a konzol színéhez igazodtak, működés közben eltávolíthatók voltak, és nem volt mikrofonjuk. A vezérlők itt már leválaszthatók, héttűs csatlakozóval illeszthető a gép elején elhelyezkedő két aljzatba.

NES vezérlő

Minden európai régiójú kazetta 10,4 cm széles és 14 cm hosszú. A kazetta hátoldalán címke található, kezelési utasításokkal. A legtöbb játéknál ez szürke, míg a nem-felejtő tárat tartalmazó, menthető játékoknál aranyszínű. Minden hivatalos játék szürke tokban jelent meg, kivéve a The Legend of Zelda és a Zelda II: The Adventure of Link aranyszínű kazettákat. A nem hivatalos játékokat eltérő színben és formában gyártották.

Arany kazetta

🏆 Top 10 legjobb NES játék


    The Legend of Zelda (1986)

        Forradalmi nyílt világ, játékmenet és jelszavas mentés.

        Az egyik legikonikusabb sorozat első része.

    Super Mario Bros. 3 (1988/1990)

        Kiemelkedően gazdag és változatos pályák, új képességek (pl. repülés).

        Minden idők egyik legjobban értékelt platformjátéka.

    Metroid (1986)

        Sötét, sci-fi felfedezés, nemlineáris világ.

        Bevezette a "Metroidvania" stílust.

    Mega Man 2 (1988)

        Kiváló zenék, precíz irányítás, kreatív főellenfelek.

        A sorozat egyik csúcsa.

    Castlevania III: Dracula's Curse (1989)

        Több választható karakter, ágas-bogas útvonalak.

        Kiváló soundtrack és kihívás.

    Punch-Out!! (1987)

        Addiktív bokszjáték, humoros karakterek.

        Mike Tyson (vagy Mr. Dream) legendás főellenfélként.

    Final Fantasy (1987/1990)

        A JRPG műfaj úttörője a konzolokon.

        Meglapozta a Final Fantasy franchise-t.

    Contra (1987)

        Kooperatív lövöldözés, ikonikus nehézség.

        A híres "Konami kód" egyik legismertebb játéka.

    Ninja Gaiden (1988)

        Filmszerű átvezetők, gyors játékmenet.

        Híres a nehézségi szintjéről és stílusáról.

    Kirby’s Adventure (1993)

    Késői NES-cím, kiváló grafika és játékmenet.

    Kirby képességmásoló mechanikája először jelent meg.

Magyarországon a 90-es évekig nem nagyon láthattuk a konzolt. Legismertebb feltűnése a Magyar Televízióhoz köthető, ahol a TV2 csatornán Elektor Kalandor néven Dévényi Tibor vezetett egy vetélkedőt 1990-1993-ig, ami a konzolon alapult. A betelefonálók a telefon 4-es és 6-os gombjával vezérelhették a képernyőn Máriót (kezdetben a Super Mario Bros, később a Super Marion Bros 3 játékokban). A műsorban az adott idő alatt elért pontszám számított, ezért cserébe értékes nyereményeket vihettek el az ügyesebb játékosok.

Super Mario Bros 3

Bevallom, én nem ismertem senkit a 90-es években, akinek NES konzolja lett volna. A legjobb NES játékokkal a kora 2000-es években emulátoron találkoztam, de ez nagyon erőteljes ismeretség volt. A Super Mario Bros-t és a Super Mario Bros 3-at a mai napig a világ egyik legjobb játékainak tartom és Anbernic RG40XXV kis kézi konzolomon évente elő szoktam venni.

A Nintendo Entertainment System nem a világ legjobb konzolja volt, de a 80-as és 90-es évek egyik legsikeresebbje. A Vasfüggöny mögötti háztartásokból sokáig kimaradt, de a videójátékiparra gyakorolt hatása, lábnyoma az egyik legjelentősebb.

Te hol és mikor találkoztál ezzel a konzollal?


Megjegyzések