(H)őstörténet: Pixelről pixelre – Milyen volt a számítógépes grafika a 80-as és 90-es években?

Amikor ma elindítunk egy játékot a gépünkön, és megcsodáljuk a részletgazdag textúrákat, a fénysugarak valósághű törését vagy az élethű animációkat, hajlamosak vagyunk elfelejteni, honnan indult a számítógépes grafika. De volt idő, amikor egy színes négyzet is teljes világokat jelentett. Akkoriban nem a grafika tette az élményt – hanem a képzelet, amit beindított.

PETSCII grafika, szöveges mód, C64

A korlátok világa: amikor 8 szín volt a luxus

A 80-as évek elején a legtöbb otthoni mikroszámítógép – mint a ZX Spectrum, a Commodore 64 vagy az Enterprise – erősen korlátozott grafikai képességekkel bírt.
Felbontások a 320×200 körül, néha csak 160×200 – és az a pár száz pixel mindent jelentett: karaktereket, hátteret, animációt. Színben sem dúskáltunk. A Spectrum például „attribute clash”-től szenvedett – minden 8×8-as karakterblokk csak 2 színt használhatott. A Commodore 64-ben 16 szín volt, de a sprite-ok méretkorlátosak, a memóriakezelés kézművesmunka.

A „grafika” sokkal inkább trükk volt, mint technológia: rasztereffektek, vágott karakterek, színátmeneteket imitáló „ditherelés”. A művészet a határokkal küzdött – és gyakran győzött is.

 

ZX Spectrum grafika

Amikor a stílus megszületett a hiányból

A mai szemnek ezek a képek durvának, egyszerűnek tűnhetnek. De akkoriban egy jó borítóval rendelkező kazetta már izgalmat ígért, és amikor a karakterek életre keltek a képernyőn, az valóságos varázslat volt.

Az alkotók a limitációkat stílussá formálták. A pixelgrafika nem „elavult” volt – hanem egyedi. Nézd meg például a The Last Ninja izometrikus háttereit vagy a Shadow of the Beast rétegezett parallax-scrollját. Ezek nem „egyszerű” grafikák voltak – ezek vizuális bravúrok voltak egy 1 MHz-es gépen.

És ne feledjük az animációkat: amikor 4-5 képkockás mozgásból kellett megérezned a lendületet, a súlyt, a cselekvést. Nem volt minden képen 60 FPS – de volt stílusa.

 

The Last Ninja

A képzelet volt a processzorunk

Egy mai AAA játék szinte „készen” ad mindent – a karakterek arca ki van dolgozva, a környezet valóságosabb, mint valaha. Akkoriban viszont a grafika inkább inspiráció volt: egy kezdő képkocka, amelyet az agyad egészített ki. Egy pálcikafigura lehetett hős, isten vagy sárkány, mert a játékos képzelete volt az igazi grafikus kártya.

Ez nem hátrány volt – ez tett sok játékot maradandóvá. Akkor nemcsak játszottál, hanem együtt teremtettél a játékkal.


A grafika, ami ma is él

Érdekes, hogy a pixelgrafika, amit egykor a technológia kényszerített ránk, ma tudatos stílusként tér vissza. Indie játékok tucatjai – Celeste, Undertale, Hyper Light Drifter – épp azt a hangulatot keresik, amit akkor éreztünk: egyszerű formák mögött rejtőző világokat.

Sok fiatal fejlesztő és játékos nem élt akkor, de visszavágyik oda – mert ebben a stílusban érzés van, nem csak látvány.

C64, Landing in the Village By Carrion

Személyes emlék: az első grafikai csoda

Nekem az első „grafikai sokk” a Popeye játék volt C64-en. Alig emberformájú figurák ugráltak fekete alapon, színes csíkok között – és mégis: éreztem a dinamizmust, a veszélyt, a kalandot. Egy másik pillanat az Another World volt: letisztult, filmszerű grafika, kevés színnel, mégis kifejező mozgással. Akkor úgy éreztem, ilyet még nem láttam.

És aztán jött a Doom… de az már egy másik korszak kezdete volt.

C64, Turtle on the Coast by Kris

Múlt, amit ma is értünk

Nem volt könnyű egy mikroszámítógépen szép grafikát csinálni. De talán épp ezért emlékszünk még mindig rájuk. Akkoriban minden pixel számított – és minden kép mögött ott volt a gyermeki rácsodálkozás. Ma is megvan a helye a látványos, élethű grafikának, de néha jó visszanézni arra, amikor a kevesebb volt több. Mert a fantázia mindig nagyobb, mint bármilyen felbontás.

C64, Mayhem in Monsterland

Megjegyzések