Közzétéve:
(H)őstörténet
80-as évek
90-es évek
gaming
Japán
konzol
NES
Nintendo
retró
- Link lekérése
- X
- Más alkalmazások
Az alapjáték 1987-ben jelent meg Commodore 64-re, de a következő platformokra portolták: Amiga, Amstrad CPC, Apple II, Apple IIGS, Atari ST, IBM PC, Macintosh, NES, PC-88/98.
Az első olyan játék a sorban, amelynek címében benne van a Sid Meier's előtag, amit a néhai Robin Williams javasolt a kiadó szakemberének egy közös vacsorán. Ő vetette fel, hogy mi lenne, ha a korábbi Meier játékok szerelmeseinek nyilvánvalóvá tennék, hogy a sztár új játékot adott ki a kezei közül. A dolog bevált, a Sid Meier's egy sikeres márkajelzéssé vált az idők során.
De miről is szól ez a „Pirates!”? A címet nagy valószínűséggel az 1986-os Roman Polanski azonos című filmje inspirálhatta, de lehet, hogy a címben szereplő felkiáltás pusztán az alkotók ötlete volt. Akárhogy is van, a játékban a kalózoké lesz a főszerep. Akár mi indulunk portyázni a Karibb tengeren, akár békés kereskedőkként futunk a vérszomjas gazemberek karjaiba, de kalózkodásból nem szenvedünk hiányt.
A játék több minijáték összessége. Először ki kell választanunk a történelmi kort, amiben kalandozni fogunk. Négy nemzet zászlaja alatt indulhatunk neki a kalandunknak. Ezek: Anglia, Hollandia, Spanyolosztág és Franciaország. Az adott korban minden egyes nemzetnek más és más hatalmi pozíciója van a térségben. A nemzetiség és nevünk megadása után meg kell vívnunk első kardpárbajunkat egy kapitánnyal, hogy szert tehessünk első hajónkra. A vívás nagyon élvezetes dolog, visszatérő elem, az egyik legfontosabb minijáték.
Talán a legtöbbet a térképen fogunk hajózni és ott harcolni a különféle hajók ellenében. Ez az utazás és tengeri harc minijáték. A kardvívásnál is élvezetesebb. A játék során hajónkkal bejárjuk a Karibb tengert és az utunkba akadó hajókkal különféle interakcióba lépünk. Van, hogy csak információt szerzünk, de van, hogy harcba bocsátkozunk. A harc során ágyúinkkal próbáljuk az ellenséges hajót körülmanőverezve minél jobban meggyengíteni (ami főként a rajta található legénység számát jelenti), hogy azután megcsáklyázva a kardvívós minijátékban próbáljuk leigázni annak legénységét és kapitányát. Van, hogy ügyességünknek hála létszámban a mienknél jelentősebb legénységet is lebírhatunk, de túl nagy túlerővel szemben nem lesz esélyünk. Miután a hajót elfoglaltuk, kifoszthatjuk (áthordva a rajta található cikkeket saját hajónkra) és eldönthetjük, hogy flottánkban megtartjuk e vagy elsüllyesztjük. Néha érdemes megtartani a megszerzett hajókat, mert a baráti kikötőkben jó pénzért eladhatjuk őket.
Bizonyos időközönként vagy ha úgy döntünk feloszthatjuk az összerabolt vagy kereskedés árán szerzett vagyont a legénység és jó magunk között. Ez a vagyongyarapodás rendszere. Legénységet a baráti kikötők csehóiból toborozhatunk. A baráti városokban partra szállva meglátogathatjuk a már említett csehót, a hajóépítőket, a kereskedőt, illetve a kormányzót. A kormányzónál megszerezhetjük a letter of marque-ot, az adott nemzet vizein szabad kalózkodást biztosító okiratot (amennyiben nem támadunk az adott nemzet zászlaja alatt hajózó járművekre). A kormányzó és a kereskedő házában megismerkedhetünk annak lányával, akinek udvarolhatunk és akit idővel feleségül is vehetünk, ha a kedvünk úgy tartja.
Ellenséges városokban nem tudunk kikötni. Ehelyett egy másik minijáték veszi kezdetét, hajónkkal megtámadhatjuk az ellenséges erődöt. Ez hasonlóan a tengeri ütközethez, két lépcsős csatát eredményez, melyben első körben az erőd körül manőverezve kell azt ágyúzással meggyengítenünk, majd a kardpárbajos minijátékban legyőznünk az erőd kapitányát és embereit.
A játékban hónapok, évek telnek el meglehetősen gyorsan. Az idők és kalandok súlya alatt hősünk folyamatosan meggyengül, végül menthetetlenül megöregszik. A játék addig tart, amíg hősünkkel vissza nem vonulunk. Attól függően, hogy mennyi pénzt és befolyást szereztünk, lehetünk királyi tanácsadók vagy legrosszabb esetben koldusok.
A játékban lehetőségünk van elveszett családtagokat tartalmazó információkat és térképeket szereznünk, illetve mesés kincset rejtő térképeket. Ehhez csak kitartóan követnünk kell a térségben elszórt információkat.
A történelmi hűség jegyében a játékban két, hatalmas kincsekkel megrakott flottát is találhatunk, amelyeken rajta is üthetünk. Ez a The Treasure Fleet és a The Silver Train. A tengeren hajózva, információt cserélgetve jó eséllyel levadászhatjuk ezt a két kincsekkel megrakott hajóhadat.
A játék elején kiválaszthatjuk a fő jártasságunkat az alábbi lehetőségek közül:
Fencing, Navigation, Gunnery, Wit and Charm, Medicine. (Kardvívás, navigáció, ágyúzás, intelligencia és sárm és gyógyászat.) Talán az intelligencia és sárm szorul ezek közül magyarázatra. A különböző hölgyekkel való interakció során előnyös ez a választható tulajdonság.
A játék elején beállíthattuk a nehézségi fokozatot is, ezek: Apprentice (tanítvány), Journeyman (napszámos), Adventurer (kalandor), Swashbuckler (hetvenkedő).
A játékot a következő hat érában kezdhettük:
The Silver Empire (1560) – Az Ezüst birodalom
Merchants and Smugglers (1600) – Kereskedők és csempészek
The New Colonists (1620) – Az új gyarmatosítók
War for Profit (1640) - Profitháború
The Buccaneer Heroes (1600) – Kalóz hősök
Pirates' Sunset (1680) – A kalózok napnyugtája
1993-ban jelent meg ez a modernizált, kézzel festett háttereket és helyszíneket és korabeli 3D artot tartalmazó kiadás DOS, Sega Genesis, Mac OS, Windows 3.x, Amiga CD32 platformokra. Szebben nézett ki összességében a régi elődnél, de valahogy nehezebb volt benne a vívás közbeni mozgás. A zenéje viszont nagyon jó volt.
Ebben a változatban egy teljesen új, 3D motort (NDL Gamebryo) kaptunk és rajzfilmszerű, humoros grafikát. Behozták a tánc minijátékot (a kormányzó lányának partiján) és körökre osztottá tették a szárazföldi ütközeteket. Sokan ezt a verziót ismerik csak.
Ahogy a címben már utaltam rá, a Sid Meier's Pirates! A 80-as, 90-es évek Black Flagje volt. Amit a Ubisoft 2013-as játéka jelent egy ma már felnőtt generációnak, az én generációmnak azt jelenti a Pirates! Az a fajta szabadság és kalandozás, ami megjelent ebben a játékban, addig semmihez sem fogható élmény volt. Én Commodore 64-en találkoztam vele először, de PC-én is végig követtem és játszottam az összes megjelenő folytatást. 36 éves játékos pályafutásom során nem találtam ehhez a játékhoz fogható, hasonlóan érdekes és élvezetes kihívót. Páratlan ez az alkotás a maga nemében és hiába fejlődött a látvány az elmúlt három évtizedben, hiába jelentek meg az open world világok tucatjai a képernyőn, azt a zsongást és izzást semmi sem tudta megadni, amit a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején éreztem a Commodore 64 és a játék által nyújtotta örömködben. Várom, őszintén várom a játék egy kicsit modernebb feldolgozását vagy újjáélesztését.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése