Ebben a sorozatban
(Játéktörténelem) patinás játékok, rég elfeledett
gyöngyszemek szerepelnek.
Mostani alanyunk a hosszú
című: Samurai Warrior – The Battles of Usagi Yojimbo.
A játék egészen régen,
1988-ban jelent meg
Commodore 64 (a legjobb verzió),
ZX Spectrum és
Amstrad CPC gépekre. Én a
Commodore 64-es verzióval találkoztam
először. Talán az egyik első olyan játék volt életemben, amit
végig tudtam játszani.
A játék főhőse egy
antropomorf nyúl, Miyamoto Usagi, a Stan Sakai által megteremtett
képregénysorozatból. A sorozat a nyolcvanas években nagy
népszerűségnek örvendett, adta magát tehát egy videójáték
verzió elkészítése. Ezt az akkori Firebird kiadó jelentette meg
a már említett gépekre.
A játékot Doug Palmer,
Paul Kidd és Russel Comte készítette, a zenéjét Neil Brennan
szerezte. És hát mi volt ez a játék? Mi volt ezen olyan jó, hogy
érdemes vele manapság is foglalkozni? Elmondom.
Az első dolog, mindjárt
a grafikai tálalás. Sakai hősét, Miyamoto Usagit a lehető
legjobban, a képregényekhez hűen hozták át mikroszámítógépre,
az akkori limitált színpaletta és felbontás mellett is. A
Commodore 64-es verzió szerintem még ma is megállja a helyét,
élvezetes, magával ragadó. A zene is kiváló, a chipes hangzással
együtt is jól öregedett.
A játékban Miyamoto
Usagit irányítjuk. A képernyőn látszik az arca is az egyszerű
interfészen, ahol még karma pontjaink, pénzünk és az életsávunk
jelenik meg. Harc közben itt látható az ellenfél életereje is. A
játékot sokkal nagyobb léptékűnek képzelték el a fejlesztők,
egy hatalmas akció-kalandot szerettek volna fejleszteni, hatalmas,
bejárható területtel, ahol az egyes szereplőkkel beszédbe
lehetett volna elegyedni. A karma rendszert ennek megfelelően
alakították ki.

Karmapontot kapunk, ha ránk támadó ellenfeleket
vágunk le, ha udvariasan, meghajlással köszöntjük a fegyvertelen
ellenfeleket, illetve ha megtámadott NPC-ket szabadítunk meg a
támadóktól. Ha fegyvertelen NPC-ket kaszabolunk le, karma pontot
veszítünk, illetve akkor is, ha fegyverrel a kezünkben
ijesztgetjük a békés lakosságot. Bizonyos, alapvetően békés
NPC-k (mint a papok) fegyvert is rántanak és harcba szállnak
velünk, ha kivont karddal közelítjük meg őket. Ha karmapontilag
lenullázódunk, Usagi szeppukut követ el és véget ér a játék.
A pályán balról jobbra
haladhatunk, egy adott képernyőn csak a képernyő határáig
tudunk balra visszamenni. Vannak viszont az újrajátszhatóságot
növelő elágazások, ahol választhatunk, merre megyünk tovább.
Utunkat parasztok, békés szamurájok és papok keresztezik,
valamint fogadók, ahol ételt vehetünk, ami visszatölti az
életerőnk. Pénzt ellenfeleink likvidálásával kaphatunk, a
rászorulóknak való adakozással pedig karma pontokat nyerhetünk.

Ellenfeleink főleg nindzsák, gonosz nagyurak, de kötekedő
szamuráj is utunkba akad néha és az erdős ösvényt választva
egy sárkánnyal is megküzdhetünk. A harcban alapvetően két
mozdulatunk van, a fejünk fölé emelt karddal való lefelé csapás és az oldalirányú csapás, ami egyben védekezés is. A "védekezés"
mozdulattal háríthatjuk a ránk irányuló támadásokat, illetve a
felénk dobott
surikeneket. A játék főmenüjében választhatjuk a
gyakorlást, amikor is szalmabálákon tapasztalhatjuk ki a
harcrendszert. Főhősünk alapvetően sétál, csak a kardot
kirántva tud szaladni és ugrani. Ekkor az arca és a zene is
megváltozik.
A világ, a háttér és a szereplők mindannyian Sakai
képregényéből léptek elő, még a kis dinoszauruszok is
szerepelnek.
A végigjátszás
viszonylag rövid, de a játék annyira élvezetes, hogy órákig el
lehet vele szórakozni, a pályán különféle cselekedeteket
ösvényeket választani.
Én nagyon szeretem,
számomra egy örök érvényű klasszikus, bár csak készítenének
manapság hasonlókat!
Itt megnézheted a C64-es végigjátszást, ha érdekel.
Itt megnézheted a Sinclair ZX Spectrumos végigjátszást, ha érdekel.
Itt megnézheted az Amstrad CPC-s végigjátszást, ha érdekel.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése