Közzétéve:
(H)őstörténet
80-as évek
90-es évek
gaming
Japán
konzol
NES
Nintendo
retró
- Link lekérése
- X
- Más alkalmazások
Ha még soha nem hallottál a Blenderről akkor egy kő alatt éltél az elmúlt legalább húsz évben.
A Blender egy nyílt forráskódú 3D modellező és
animációs szoftver, amely jelentős hatással van a digitális
művészetek és a számítógépes grafika világára.
Története
1994 januárjára nyúlik vissza, amikor Ton Roosendaal, a NeoGeo
nevű holland 3D animációs stúdió alapítója, elkezdte
fejleszteni a szoftvert. Az első hivatalos verzió 1995 januárjában
jelent meg. Eredetileg a NeoGeo házon belüli eszközeként indult,
de a szoftver gyorsan fejlődött és elérte a nyilvánosságot.
1998-ban a szoftvert a Not a Number (NaN) nevű cég kezdte
forgalmazni, freemium modellben: ingyenesen letölthető volt, de
prémium funkciókhoz kulcsokat kellett vásárolni.
Végül 2002-ben vált teljesen nyílt forráskódúvá, amikor a Blender Foundation létrejött, és a szoftver ingyenesen elérhetővé vált a GNU GPL licenc alatt.
A Blender fejlett modellező eszközkészlettel
rendelkezik, beleértve a N-Gon, élcsúsztatás, beillesztés, rács-
és hídkitöltés funkciókat. Az eszközök között szerepelnek a
fejlett szobrászati eszközök és ecsetek, többfelbontású és
dinamikus felbontású modellezés. Továbbá támogatja a 3D festést
textúrázott ecsetekkel és maszkolással, valamint a Python
szkriptek használatát egyedi eszközök és bővítmények
készítésére.
2. Animáció és riggelés
A Blender magas szintű riggelési és animációs
eszközöket kínál, beleértve a csontvázak, görbék és
alakváltozások kezelését. Támogatja a B-spline interpolált
csontokat, a görbe szerkesztőt, a dobozlapokat, az egyedi
csontformákat és a hangszinkronizálást.
3. Renderelés
A Blender két fő renderelő motort kínál:
Cycles: egy erőteljes, torzítás nélküli
sugárkövetéses motor, amely ultra-realisztikus renderelést
biztosít.
Eevee: egy valós idejű, fizikailag alapú
renderelő motor, amely alkalmas mind a nézetablak, mind a végső
képkockák renderelésére.
Ezenkívül rendelkezik egy Workbench nevű
motorral, amely gyors renderelést biztosít modellezés és animáció
előnézeti célokra.
4. Szimuláció
A Blender eszközei között szerepelnek a következő szimulációk:
folyadékok
füst és tűz
szövetek (cloths)
rugalmas testek (soft body)
szilárd testek (rigid body)
A szimulációk valós idejű vezérlése és
renderelése is támogatott.
5. Kompozitálás és utómunka
A Blender rendelkezik egy node-alapú kompozitorral,
amely OpenCL-t használ, és egy nem-lineáris videószerkesztővel
(Video Sequence Editor), amely támogatja az olyan effektusokat, mint
a Gauss- elmosás, színkorrekció, áttűnések és egyéb
videótranszformációk.
Vannak felhasználók, akik csak a
videószerkesztője miatt használják a Blendert, mert annyira
sokoldalú és kézreálló.
6. Python API
A Blender rugalmas Python-vezérelt felületet kínál egyedi eszközök és bővítmények létrehozására, az elrendezés testreszabására és egyéb funkciókhoz.
🎬 Filmkészítés és vizuális effektek
A Blender széles körben használatos a filmiparban, ahol vizuális effektek (VFX) készítésére, karakterek animálására és jelenetek renderelésére alkalmazzák. A szimulációs és kompozitálási eszközei lehetővé teszik a valósághű effektek létrehozását.
A Blender Foundation 2006 óta évente készít animációs filmeket a Blender képességeinek promotálására és a felhasználók elkötelezettségének megerősítésére. Ezek az általában humoros vagy meghökkentő rövidfilmek remek alkotások és valóban elérték a céljukat, a Blendert egyre többen választják a professzionális filmkészítők. Ennek eddig legfontosabb példája a 2025-ös Oszkár-gála, ahol a legjobb animációs film díját egy teljes egészében a Blender segítségével készített film nyerte, a Flow.
🎮 Játékfejlesztés
Bár a Blender Game Engine-je (BGE) megszűnt, a szoftver továbbra is hasznos eszköz a játékfejlesztésben, mivel lehetővé teszi modellek, animációk és textúrák létrehozását, valamint exportálását különböző játékmotorokba.
🏛️Építészeti vizualizáció
A Blender eszközei segítségével építészeti
terveket jeleníthetünk meg, beleértve a fotorealisztikus
rendereléseket, sétáló animációkat és interaktív
bemutatókat.
Nemrég elérhetővé vált a Chaos (régi nevén Chaos Group) legendás
renderelője, a VRay egy Blenderhez készített változatának
bétája. A cég dolgozik a végleges változaton, ami jelentős
előrelépést jelent majd a Blender mint professzionális
vizualizációs platform számára.
🖨️3D nyomtatás
A Blender támogatja a 3D modellek exportálását különböző formátumokban, mint például STL és OBJ, amelyek kompatibilisek a 3D nyomtatókkal. A beépített 3D-nyomtatási eszközkészlet segít ellenőrizni a modellek nyomtathatóságát.
Én a 2002-2003 körül találkoztam először a Blenderrel és bár tetszett a UI testreszabhatósága a programban rejlő lehetőségek, a megszokottól eltérő egér gomb kiosztás és a valóságos használatot igazán lehetővé tevő gyorsbillentyűk elsajátítás azonban meghaladta akkori elszántságomat, így ülni hagytam a dolgot egészen 2018-ig, a legendás 2.79a verzióig. A 2.79a sok tekintetben nyitott a 3D-ben kevésbé jártas felhasználók felé, felkínálva a 3DS Maxban, Mayában és egyéb 3D szoftverekben elterjedt testre szabható egérkezelést és a UI is átláthatóbbá, barátságosabbá vált. Innen datálódik hogy fokozatosan, egyre inkább blenderes lettem.
Azelőtt a Mayát és a Carrara 8 Pro programokat használtam, de nagyon komoly munkát egyikükkel sem végeztem. A grafikus OKJ-s tanfolyamra, ahova 2017-2019 között jártam, egy díszdoboz látványtervét kellett beadnom. Akkor alkalmaztam először professzionális feladatra a Blendert. Egyből megszerettem. Azóta használom töretlenül, feladva a korábbi 3D alkalmazásokat.
A Blender kezdetben nehéz lehet. Elég meredek "tanulási görbéje" van, több száz órát le kell nyomni benne, mire az adott funkciók (gyorsbillentyűk) ismerőssé válnak. Vannak olyan feladatok, mint a hard surface modellezés, amihez nem árt beszerezni néhány fizetős kiegészítőt, mert jelentősen megkönnyítik és felgyorsítják az ehhez társuló munkafolyamatot.
És hát mire használható a Blender? Mit tehet vele egy otthoni felhasználó? Miért érdemes megtanulni? Ha nem vagy kreatív típus, akkor semmire. Ha viszont szeretsz alkotni, a korábban, fentebb felsorolt lehetőségek közül bármibe belefoghatsz. Szeretnél hangulatos sci fi témájú, látványos látképet (vizualizációt) létrehozni? Megteheted. Szeretnél egy bizonyos tárgyat, formát megtervezni, hogy másoknak megmutathasd? Esetleg ki is nyomtasd? A Blender erre is alkalmas. Szeretnél élő felvételeket képeket vagy videót virtuális 3D tárgyakkal, épületekkel kompozitálni? Használd a Blendert! Ha egy 2D hagyományos animációt szeretnél készíteni, használd a Blenderben a Grease Pencilt! Szinte korlátlanok a lehetőségek.
A YouTube-on rengeteg profi blenderes arc tesz közzé ingyenes oktató anyagokat. A legismertebbek ezek közül:
Blender Guru: Andrew Price híres "Donut Tutorial" sorozata ideális kezdőknek.
CG Cookie: Széleskörű oktatási anyagokat kínál, beleértve a modellezést, animációt és VFX-et.
Grant Abbitt: Alacsony poligonú modellezésre és játékfejlesztésre összpontosít.
CrossMind Studio: Részletes és jól strukturált oktatóanyagokat kínál.
Ducky 3D: Absztrakt művészetekre és procedurális textúrákra specializálódott, geo-node guru.
Polyfjord: Kreatív és vizuálisan lenyűgöző oktatóanyagokat kínál.
CG Geek: Széleskörű témákat ölel fel, beleértve a karakterek, környezetek és VFX-ek készítését.
Josh Gambrell: Kemény felületű (hard surface) modellezésre specializálódott.
Ryan King Art: Játékfejlesztésre és procedurális shader-ekre összpontosít.
SpeedChar: Realisztikus és stilizált karakterek készítésére és szobrászatra koncentrál.
A Blender közösségi fejlesztése erőteljes, és számos nagyvállalat, például az Epic Games, az NVIDIA és az AMD is hozzájárul a projekt finanszírozásához és fejlesztéséhez. A közösség aktív részvétele biztosítja a szoftver folyamatos fejlődését és alkalmazkodását az iparági igényekhez.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése