Közzétéve:
(H)őstörténet
80-as évek
90-es évek
gaming
Japán
konzol
NES
Nintendo
retró
- Link lekérése
- X
- Más alkalmazások
A korszak meghatározó 3D játékai: Tomb Raider, Quake, Unreal
3dfx Voodoo Graphics (1996): Az első dedikált 3D gyorsító, amely kizárólag a 3D renderelésre koncentrált, míg a 2D-t a rendszer VGA kártyája végezte. A Voodoo Graphics a Glide API-t használta, amelyet a fejlesztők gyorsan integráltak a játékokba.
NVIDIA RIVA TNT (1998): Az első NVIDIA kártya, amely két texelt képes egyszerre feldolgozni, jelentős előrelépést jelentett a teljesítményben és a képminőségben.
3dfx Voodoo3 (1999): Az első 3D kártya, amely integrált 2D gyorsítást is tartalmazott, így nem volt szükség külön 2D kártyára.
Lényege: A CPU helyett a GPU végezte el az objektumok térbeli elhelyezését (transform) és a megvilágítási számításokat (lighting). Levette a terhet a CPU-ról, nagy ugrást jelentett a 3D játékok részletességében és sebességében.
A korszak meghatározó 3D játékai: Doom 3, Half-Life 2, Crysis
Bevezetve: DirectX 8, NVIDIA GeForce 3 / ATI Radeon 8500
A Vertex Shader: A 3D objektumok pontjaira alkalmazott egyedi transzformációk, pl. animáció, hullámzás, csontvázmozgás.
A Pixel Shader: A képpontok (pixelek) színének számítása textúrák, fények, árnyékok alapján.
Bevezetve:
SM 3.0 – GeForce 6 / Radeon X1000 (2004)
SM 4.0 – DirectX 10 (2006)
SM 5.0 – DirectX 11 (2009)
Lényege: Több utasítás, dinamikus elágazások, fejlettebb fények, post-processing effektek (bloom, motion blur, depth of field). Egyre komplexebb, filmes látványvilág vált lehetővé.
A korszak meghatározó 3D játékai: The Witcher 3: Wild Hunt, Doom (2016)
Bevezetve: DirectX 11, CUDA, OpenCL
Bevezetve: Unreal Engine 4, Unity 5, The Witcher 3, stb.
Lényege: A felületek úgy viselkednek, mint a valós világban – fémes csillogás, valós fénytörés, nedvesség, durvaság. Realisztikus anyagmegjelenítést adott a játékokhoz, egységes szimulációval.
AMD Radeon HD 7000 sorozat: Az AMD GCN architektúrája lehetővé tette a fejlettebb shader modellek és a jobb energiahatékonyság elérését.
NVIDIA RTX sorozat: Az RTX 2000 és 3000 sorozatok a valós idejű ray tracinget és DLSS-t (Deep Learning Super Sampling) kínáltak, jelentős előrelépést hozva a grafikai minőségben.
Bevezetve: NVIDIA RTX 20-as széria, DirectX Raytracing (DXR)
DLSS (Deep Learning Super Sampling) – NVIDIA
FSR (FidelityFX Super Resolution) – AMD
A korszak eddig megjelent meghatározó 3D játékai: Cyberpunk 2077, Alan Wake 2, Hellblade 2
Bevezetve: Alan Wake 2, Cyberpunk Overdrive mód
Lényege: Minden egyes fénysugár útját kiszámítja, több visszaverődéssel. Még realisztikusabb, de rendkívül gépigényes. Ez a ray tracing „teljes” változata – a jövő renderelési technikája.
AMD Radeon RX 7000 sorozat: Az RDNA 3 architektúra és a FSR (FidelityFX Super Resolution) technológia versenyképes alternatívát kínál az NVIDIA-val szemben.
Jelenleg az Nvidia RTX 5000-es sorozatánál tartunk, az AMD a RADEON 9000-es szériáját értékesíti eredményesen. A hardverek jövője az egyre valósághűbb látvány elérése irányába tart, ami egyre nagyobb számolásigényt jelent. Nekünk, vásárlóknak jót tesz a két gigász-vállalat versenye, de legyünk bár megszállott játékosok vagy professzionális felhasználók, és léptünk akármelyik szakaszban ebbe a világba, a technológiai fejlődés komoly fordulópontjainak lehettünk és lehetünk részesei a továbbiakban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése