A Super Nintendo Entertainment System (röviden Super Nintendo, Super NES vagy SNES) egy 16 bites játékkonzol, melyet a Nintendo adott ki Észak-Amerikában, Európában, Ausztráliában és Dél-Amerikában, 1990 és 1993 között. A Super Nintendo a Nintendo második otthoni konzolja, a Nintendo Entertainment System (NES) utódja.
A konzol világsiker lett, a viszonylag késői indulása és a Sega Mega Drive-val való éles versengése ellenére is a 16 bites korszak legtöbbet eladott játékkonzoljává vált. Sokak számára a SNES jelenti a videójátékok „aranykorát” a sok, játéktípusokat megalapozó címeivel és ezek kreatív, nagyszerű játékmeneteivel. A SNES népszerűsége töretlen maradt még a 32 bites korszakban is, és bár a Nintendo már nem nyújt hozzá támogatást, továbbra is kedvelt a rajongók, gyűjtők, retró játékosok és emulátorosok körében, sok házi készítésű (homebrew) ROM készül hozzá.
Az eredeti Famicom-ot is tervező Masayuki Uemura tervezte a Super Famicomot, melyet végül 1990. november 21-én, szerdán adtak ki Japánban. Azonnali siker lett: órák alatt elfogyott a kezdeti 300 000 darabos készlet, melyből komoly társadalmi zavargások lettek.
A Super Famicom gyorsan megelőzte riválisait (SEGA Genesis/Megadrive, Turbografx-16), és a Nintendo újra piacvezetővé vált. Sikerét annak is köszönhette, hogy sok nagynevű külső fejlesztőcég maradt náluk, mint a Capcom, Konami, Tecmo, Square, Enix és Koei.
A Nintendo 1991 szeptemberében adta ki Amerikában a kissé újratervezett Super Nintendo Entertainment System-et. Európában először az Egyesült Királyságban majd Németországban jelent meg 1992 tavaszán. A PAL verzió külsőleg a Super Famicom design-ját használja. A konzol eleinte csak kevés játékkal rendelkezett, de ezeket nagyon jól fogadta a nagyközönség.
Specifikciók:
CPU:
Processzor: Saját, 16 bites 65C816 alapú Ricoh 5A22 processzor
Órajel: 3,58 MHz (NTSC), 3,55 MHz (PAL)
Buszok: egy 24 és egy 8 bites címbusz, 8 bites adatbusz
Egyéb: DMA és HDMA, időzített IRQ, párhuzamos I/O feldolgozás, hardveres szorzó/osztó egység
Video:
Felbontás: 256x224, 512x224, 256x239, 512x239 (progresszív) vagy 512x448, 512x478 (összefűzött)
Pixelmélység: 2,4,7 vagy 8 bpp (indexelt); 8 vagy 11 bpp (közvetlen)
Összes szín: 32768 (15 bites)
Ábrák száma: 128, vonalanként max. 32; legfeljebb 64x64 pixeles
Hátterek száma: legfeljebb 4 sík; egyenként max. 1024x1024 pixeles
Effektek: Pixelizálás (mozaik) hátterenként, szín hozzáadás/elvétel, ablak-nyírás, görgetés, Mode 7-es mátrixműveletek
Audio:
Processzor: Sony SPC700, Sony DSP
Órajel: 1,024 MHz
Formátum: 16 bites ADPCM, 8 csatorna
Kimenet: 32 KHz-es, 16 bites sztereó
Effektek: ADSR burkológörbe-vezérlés, frekvenciaosztás és –moduláció (Gauss-interpolációval) visszhang, zajgenerálás
Memória:
Fő RAM: 128 KB DRAM
Video RAM: 64 KB fő RAM, 512+32 bájt ábra RAM, 256x15 bit színárnyalat RAM
Audio RAM: 64 KB
A szokásos SNES kontroller 2 fő gombot ad hozzá az eredeti NES design-hoz, a 4 gombot rombusz alakban elhelyezve, továbbá két vállgombot is. A formáját ergonomikusra tervezték, és a későbbi NES-102 modellnél is ezt használták fel. A japán és PAL verziós változaton a 4 gomb a konzol logójának színeit viseli, míg az amerikai változaton (igazodva a konzolhoz) halvány-és sötétlila színűek, a felső két gomb pedig enyhén konkáv formájú. Sok későbbi konzol kontrollerének alapjául szolgált ez az elrendezés.
A SNES kazetták műanyag tokba zárt játékkártyák voltak, amelyek jellemzően 8,6 cm szélesek, 12,2 cm hosszúak és kb. 2 cm vastagok voltak. Ezek a kazetták nem tartalmaztak mozgó alkatrészt, hanem ROM-chipeken tárolták a játék adatokat. A játékkazetták mérete változó volt, 2 Mbit-től (256 KB) akár 48 Mbit-ig (6 MB) is terjedhetett, bár a legtöbb játék 1–4 MB méretű volt.
Egyes kazetták speciális chipeket is tartalmaztak, például a Super FX vagy SA1 chipet, amelyek extra grafikai vagy számítási képességeket adtak a konzolhoz – ilyen játék például a Star Fox vagy a Super Mario RPG. A kazetták formája régiónként eltérhetett (japán, amerikai, európai változatok), és egyesek még elemről működő mentési lehetőséggel is rendelkeztek.
🏆 Top 10 legsikeresebb SNES játék (eladások alapján)
Super Mario World – 20,61 millió példány
Super Mario All-Stars – 10,55 millió példány
Donkey Kong Country – 9,3 millió példány
Super Mario Kart – 8,76 millió példány
Street Fighter II: The World Warrior – 6,3 millió példány
Donkey Kong Country 2: Diddy’s Kong Quest – 5,15 millió példány
The Legend of Zelda: A Link to the Past – 4,61 millió példány
Super Mario World 2: Yoshi’s Island – 4,12 millió példány
Donkey Kong Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble! – 3,51 millió példány
Final Fantasy VI (III US) – 3,48 millió példány
Világszerte összesen 49.1 millió Super Nintendot értékesítettek, ebből 23.35 milliót Amerikában és 17.17 milliót Japánban. Bár messze elmaradt az elődjének 61.9 milliós eladásától, így is a 16 bites korszak legtöbbet eladott konzolja lett.
Ezt a konzolt már láttam gimnazista koromban a megyeszékhelyen levő 576Kbyte shopban. Ki ugyan sosem próbáltam és ismerősöm sem volt olyan, akinek lett volna, de emlékszem, hogy a Super Star Wars trilógiára nagyon csorgott a nyálam. Később (2000-es évek eleje) persze emulátoron kipróbálhattam ezeket és még sok-sok mindent, amit az eltelt években megismertem. Amíg nem volt meg az Anbernic RG40XXV kis retró kézi konzolom, a PC-men a RetroArchon keresztül játszottam a régi NES és SNES címekkel egy Xbox One kontrollerrel. Ma már ennél egyszerűbben és hordozhatóbban játszhatom a SNES játékokat.
Személyes kedvenceim a dög nehéz Super Star Wars Trilógián kívül a Pitfall The Mayan Adventure és a helikopteres Desert/Jungle és Urban Strike játékok. (Noha ezek igazán a SEGA Genesis/Megadrive változatban néznek ki a legjobban.)
Neked milyen tapasztalataid vannak a konzollal és a rá megjelent játékokkal? Csendes irigykedő voltál vagy volt SNES konzolod?
Megjegyzések
Megjegyzés küldése