(H)őstörténet: SEGA Mega Drive/Genesis - A konzol amely generációjában kiemelkedett

A Mega Drive egy 16 bites otthoni videójáték-konzol, amit a Sega adott ki 1988-ban Japánban. A konzol továbbá megjelent 1990-ben Európában, Észak-Amerikában pedig 1989-ben, ott Sega Genesis néven. A Mega Drive a Sega ötödik otthoni konzolja, a Sega Master System utódja, mellyel elektronikusan kompatibilis.

A Mega Drive volt az első a generációjában, mely jelentős piaci részesedést ért el Európában és Amerikában, versenytársa volt a kicsit korábban megjelent TurboGrafx-16 és a későbbi Super Nintendo Entertainment System. 1988-ban kezdték forgalmazni Japánban és egészen 2002-ig készültek rá hivatalos játékok.

Világszerte kb. 39,7 millió példány kelt el belőle, ezzel ez a Sega legsikeresebb konzolja. Sok játéka a mai napig is népszerű, folyamatosan jelennek meg összeállítások részeiként vagy online letölthető tartalomként az Xbox Live Arcade-on és a Virtual Console-on. Szintén népszerű a független fejlesztők és fordítók körében.

Bár elődje a Master System sikeres volt Európában és később Brazíliában, Amerikában és Japánban nem tudott jelentősebb szerephez jutni, ezeken a helyeken a Nintendo uralta a piacot. Közben a Sega System 16 árkád gép sikeres lett a játéktermekben, ezért döntött úgy Hayao Nakayama, az akkori elnök, hogy egy otthoni konzolt fejleszt hasonló, 16 bites architektúrával. A végső designt aztán a későbbi nagy gépek is átvették és egyszerű volt a Mega Drive-ra megjelent játékokat átportolni ezekre.

1992-től kezdve Amerikában vezető konzollá vált a Nintendóval szemben, köszönhetően alacsonyabb árának és sokkal több játékának. A Sega tovább folytatta reklámkampányát, melyben a Genesist a „menőbb” konzolnak állította be, sokszor a nagyobb sebességére helyezte a hangsúlyt. A több éves versengés alatt egyik konzol sem szerzett jelentősebb piaci előnyt a másikhoz képest.

Európában a Mega Drive végig az élen volt, még 1998-ban is árulták, és még a későbbi Sega Saturn konzolt is felülmúlta az eladásokban. 

A SEGA egészen 1997-ig támogatta a konzolt.

 Sega Genesis

Specifikáció:

Az egyik legfontosabb szempont volt a Mega Drive tervezése során, hogy visszafelé kompatibilis legyen a Master System-es játékokkal. Ehhez a különálló Zilog Z80-as társprocesszort használja, a videovezérlője pedig képes Master System módban működni, bár nem minden játékhoz alkalmas. Mivel a kazetta nyílása különböző, egy átalakítót is kiadtak hozzá, mely egy egyszerű passzív adapter a két szabvány között. Ha egy Master System kazettát helyeztek be, a gép csak a Z80-as processzort használja.

Processzor:
    Motorola 68000 16/32 bites processzor 7,67 MHz-en

Társprocesszor (hangvezérlő):
    Zilog Z80 8 bites processzor 3,58 MHz-en

Memória:
    64 KB RAM (68000), 64 KB video RAM, 8 KB RAM (Z80)

Megjelenítés:
    512 szín (3:3:3 RGB)

Egyszerre látható színek:
    64 (alap) vagy 183 (árnyékos/világos mód)

Egyszerre megjeleníthető ábrák:
    80 (320 pixel szélességnél) vagy 64 (256 pixel szélességnél)

Felbontás:
    256×224, 256×448, 320×224, 320×448 (PAL és NTSC)
    256×240, 320×240, 256×480, 320×480 (csak PAL)


Hang:
    Yamaha YM2612 (5 csatorna FM és 1 csatorna FM/PCM)
    Texas Instruments SN76489 (4 csatorna PSG)

Sega Mega Drive

Az egyszerű Mega Drive kontroller egy 8-irányú D-padet, 3 fő gombot (A, B, C) és egy „Start” gombot tartalmaz. A kontroller jellegzetes, íves alakú, a SNES kontrollere is erre hasonlít. A Sega 1993-ban kiadott egy 6 gombos változatot is, mellyel egyszerűbben játszhatók a verekedős játékok, pl. a Street Fighter 2.

kontrollerek

A kazetták technikai jellemzői:

Sega Genesis (USA – NTSC-U) kazetták

  • Szélesség: ~11.1 cm

  • Magasság: ~7.5 cm

  • Mélység (vastagság): ~1.8 cm

Sega Mega Drive (Európa / PAL és Japán / NTSC-J) kazetták

  • Szélesség: ~11.2 cm

  • Magasság: ~6.8 cm

  • Mélység (vastagság): ~1.7 cm

  • Kapacitás: 256 KB – 4 MB (ritkábban akár 5–6 MB is).

  • Címzés: A Mega Drive 24 bites címzést használt, ami elméletileg 16 MB ROM-ot képes címezni.

  • Csatlakozó: 64 tűs cartridge csatlakozó (pin).

Mega Drive kazetta

Speciális jellemzők egyes kazettákban:

  • SRAM támogatás: Egyes játékok (pl. RPG-k) beépített SRAM-mal és gombelemmel rendelkeztek, hogy menteni lehessen a játékállást.

  • Bank switching: Nagyobb ROM-ok esetén használt technika, amely lehetővé tette a memóriatérképen kívüli adatok elérését.

  • Speciális chipek: Ritkán használt extra hardver (pl. Virtua Racing kazettában a Sega Virtua Processor, SVP chip).


🎮 Top 10 Sega Mega Drive játék


    Sonic the Hedgehog 2
        Az ikonikus kék sündisznó legjobb része sokak szerint. Gyors, látványos, és bevezette Tailst is.

    Streets of Rage 2
        Klasszikus beat 'em up, fantasztikus zenével és kooperatív játékmóddal.

    Gunstar Heroes
        Technikai bravúr, őrült akcióval és elképesztően sima játékmenettel. Treasure egyik legjobb munkája.

    Shining Force II
        Kiemelkedő taktikai RPG, mély történettel és karakterfejlődéssel.

    Castlevania: Bloodlines
        A klasszikus Castlevania élmény erőteljes grafikával és zenével megspékelve.

    Phantasy Star IV
        A Mega Drive egyik legjobb sci-fi JRPG-je, lenyűgöző történetvezetéssel és játékmenettel.

    ToeJam & Earl
        Egyedi humorú és stílusú roguelike-kaland, különleges atmoszférával.

    Earthworm Jim
        Képregényszerű animációk, humor és kihívásos platforming – egyedi darab.

    Thunder Force IV (Lightening Force)
        Az egyik legjobb shoot ‘em up a konzolon, lenyűgöző zenével és grafikával.

    Aladdin (Virgin verzió)
        Látványos Disney-adaptáció, animációs filmhez méltó grafikával és szórakoztató játékmenettel.


Sonic The Hedgehog 3

Kishazánkban 1991 körül kezdték reklámozni a tévében. A neve alapján egy ideig azt hittem, kézi konzol. Több mint 30 évig kellett várnom, hogy Anbernic kézi konzolomon végre kipróbálhassam az első három Sonic játékot. Még ma is elképesztő a sebesség, a színek, a grafika és a hangja. Nagyon sokan emulálják a mai napig, vetekszik népszerűségben a Sega Saturnnal. Amikor 1988-89 körül megjelent a Motorola 68000-essel a fedélzetén, nem volt versenytársa széles e világon. Ezt a minőséget soha nem tudta a SNES kierőlködni magából. A Master System mellett a Mega Drive/Genesis konzol a Sega legfényesebb csillaga. Kár hogy a cég belebukott a konzolfejlesztésbe, mert manapság valószínű elég jól megszorongatnák az elkanászodott, pökhendi Nintendót...

Te mikor és hol találkoztál a Mega Drive-al vagy Sonickkal?

 

Megjegyzések