Játéktörténelem: Out Run

Az 1986 szeptemberében megjelent Sega játék történelmet írt. Az egyik első nemlineáris játékmenettel rendelkező pszeudo-3D árkád siker volt, ami utat adott a folytatásnak és a technológiát felhasználó hasonló játékoknak. 

Out Run start screen

A játékban egy Ferrari Testarossa Spidert kell irányítanunk különféle autópályákon, hogy elérjük a lehetséges öt végcél egyikét. A kamera az úttesthez közel helyezkedik el, ezért csak részben látható, előttünk az autópályán mi a helyzet. A cél az, hogy a forgalmat elkerülve, lehetőleg ütközések nélkül a folyamatosan visszaszámláló stopper óra előtt érjünk be a célba. A pályaszakaszt teljesítve plusz időt nyerünk. A játéktér ellenőrző pontokra van felosztva, amelyeket azelőtt kell elérnünk, hogy a számláló lenullázódna. Minden pályaszakasz vége felé utunk elágazik és mi eldönthetjük merre megyünk tovább. Az ötféle célállomás többféle vége animációt tartalmaz és többféle nehézségi szintet képvisel. A játék kiváló zenéjét Hiroshi Kawaguchi jegyzi és a kezdő zenét ötféle variáció közül választhatjuk ki a játék elején.

Az első pálya
A játékot egy viszonylag kis csapat fejlesztette Yu Suzuki vezetésével, aki Európát bejárva szerzett inspirációt a pályadizájnhoz egy BMW 520 volánja mögött. Az árkád verzióhoz négy játékfülke készült, mindegyikben volt kormány, sebességváltó fék és gázpedál. Két fülke szervomotorokkal mozgott és rázkódott is a képernyőn látható hatásokat szimulálva, az egyik kisebb fülkének pedig force feedback kormánya volt. A játék a Super Scaler technológiát használta, ami a sprite-ok méretének dinamikus, gyors változtatását jelentette. Így érték el a 3D hatást.

A játékot az árkád verzióról nagyon sok platformra portolták: Sega Master System, Sega Mega Drive/Genesis, NEC PC-8801, Atari ST, Amiga, Amstrad CPC, Commodore 64, Sega Game Gear, MSX, PC Engine, MS-DOS, Sega Saturn és ZX Spectrum. A legjobb változat ezek közül talán a Sega Saturnos.

1989-ben Turbo Outrun néven jött a folytatás, ami megspékelte a dolgokat. Ebben a verzióban egy F40-es Ferrarit irányítunk és van riválisunk is, akit pályaszakaszonként ajánlott legyőzni, mert a kocsiban mellettünk ülő barátnőnk gyengén teljesített pályaszakasz végén átülhet riválisunk autójába.

Turbo Outrun Reimagined
PC-re és PlayStation 2 konzolokra érkezett később a 2000-es évek elején egy Out Run újragondolás OutRun 2, illetve OutRun Coast 2 Coast néven. Utoljára pedig 2009-ben PlayStation 3-on láthattunk egy rövid életet élt OutRun Arcade Online nevű, csak digitálisan beszerezhető változatot. Ezek a játékok már teljesen 3D megjelenítést kaptak, a régi zenéket igazi hangszerekkel felvették és újrakeverték, próbálták hozni az eredeti játék nyári, nyitott tetős, száguldós őrületét. Ez a PC/PS2 változatoknak jobban sikerült. Sokan még mindig ezekre esküsznek, ha rákérdeznek náluk az Out Run élményre. De az igazi régi motorosok a pixeles eredeti verziót nyüstölik. Ezt a játékot mindenképp ki kell próbálni valamilyen régi konzolos emulátorban (pl. Sega Saturn), mert csak így lehet teljes egy valamennyire magára adó játékos élményeinek sokasága.

Coast 2 Coast

 

Megjegyzések