Közzétéve:
(H)őstörténet
80-as évek
90-es évek
gaming
Japán
konzol
NES
Nintendo
retró
- Link lekérése
- X
- Más alkalmazások
Az első grafikus kalandjátékot Roberta és Ken Williams a méltán híres Sierra On-Line-t alapító házaspár készítette, Roberta rajzai és ötletei alapján, aki egy személyben találta fel a game designer feladatkört 1980-ban. A játék működését ezen a linken tudod megnézni...
El kellett telni némi időnek (a nyolcvanas évek közepéig, végéig), mire a kalandjátékok grafikája és irányítása meghaladta és elhagyta a beírogatós, szöveg alapú vezérlés szintjét.
A legnagyobb újítást a LucasArts (akkori nevén a Lucasfilm Games) 1987-es Maniac Mansion című játéka hozta be, akik pár igéből álló felhasználói felületet definiáltak a képernyőn. A felületen levő igékre kattintva az egérrel, majd ezután rákattintva a játéktérben található vagy a nálunk levő tárgyakra, a program végrehajtotta az adott cselekvést az adott tárgyakon. Tipikus példája ennek a „Talk To”, amelynek segítségével beszédbe elegyedhettünk a játék szereplőivel, vagy a „Pick Up”, melynek segítségével tárgyakat vehettünk fel.
Életem első igazi kalandjátéka az 1991-es The Secret of Monkey Island 2: LeChuck's Revenge volt. Mivel akkoriban igen rosszul és igen keveset beszéltem angolul, ez egyben egy nyelvlecke is volt nekem és a húgomnak, akivel éjszakába nyúlóan próbálgattuk megfejteni a játék igen csak nehéz fejtörőit. A program grafikája és humora azonban annyira betalált nálunk, hogy jócskán előre haladtunk benne, mire az akkori idők egyik számítógépes havi lapjának „személyében” megszereztük hozzá a leírást. Ezt a játékot és több más LucasArts klasszikust sokszor játszottam végig az elmúlt 30 évben. A LucasArts játékok olyan magas színvonalat képviselnek, hogy a legjobb darabokat szinte az örökkévalóságnak alkották. Megunhatatlanok, letehetetlenek. Szinte évente adtak ki klasszikusokat.
1992: Indiana Jones and the Fate of Atlantis (ez akár egy teljes értékű film is lehetett volna),
1993: Day of the Tentacle (Maniac Mansion 2) és Sam and Max Hit the Road,
1995: Full Throttle és The Dig,
1997: The Curse of Monkey Island,
1998: Grim Fandango,
2000: Escape from Monkey Island...
Bár a műfaj és a klasszikus point and click éra (és a LucasArts) a kilencvenes évek végére kifújt, a 2000-es évek elején, közepén ezeken a kalandokon felnőtt és edződött, új alkotók érkeztek, hogy megreformálják vagy csak fenntartsák a műfajt.
Na de mi van még?
Érettségim után voltam több mint egy évvel, mikor a Broken Sword sorozat első része megjelent. A történelmi múltidézős, fordulatos, természetfeletti krimi egy csapásra a legnagyobbak közé emelte a Revolution Software-t. A sorozat összesen öt részt ért meg, átvészelve a kalandjátékokra járó legsötétebb időket. Az első rész zenéjét formába öntő, néhai Barrington Pheloung örök érvényű klasszikus dallamokat alkotott, melyek mélyen összeforrottak a gyönyörű, kézzel animált képsorokkal.
A kilencvenes években egy kis európai stúdió a Delphine Software is készített néhány kalandjátékot, mára már méltán igazi klasszikusokat. Igaz ezeknek csak egy kis része volt point and click irányítású.
Amikor a műfaj haldoklott, a madridi Pendulo Studios sietett a megmentésére, létrehozva a Runaway sorozatot, mely bár néha történetmesélésben a későbbi részekben kicsit gyengébben teljesített, de kárpótolt minket a sorozatra jellemző gyönyörű animáció és az ízléses hátterek.
A LucasArts örökség sem hamvadt semmivé közben. A 2008-as A Vampyre Story ennek egyik ragyogó példája. Az egykori LucasArtsos alkotók tették le ezt a fantasztikus, a negyedik falat döntögető és a kalandjátékos szcéna visszásságaira remekül reflektáló darabot.
Hogy mára nem halt ki a point and click kalandjáték műfaj, abban még két jelentős alkotásnak van nagy szerepe: az egyik az 1997-es Blade Runner, a másik az ezredfordulón megjelent The Longest Journey. Mindegyik kaland egyedülálló a maga nemében mind grafikai mind történetmesélési szempontból. A kalandjátékosok új, ma már felnőtt generációjának jelentettek fontos mérföldkövet, olyat mint amit az én generációm köszönhet a LucasArts érának.
És hogy van e még kraft a point and click műfajban? Bátran kijelenthetem, hogy igen. Amíg olyan játékok jelennek meg mint a Beyond the Steel Sky és a Monolith és olyanok megjelenését várjuk mint a Chicken Police 2, a hatodik Broken Sword, a The Drifter vagy a The Night is Grey, a helyzet kifejezetten jónak mondható. A régi klasszikusokon felnőtt, mára alkotóvá vált nemzedék újraálmodja és újraéleszti a műfaj mára talán megkopott, de nem múló fényét.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése