(H)őstörténet: PlayStation (PS, PS1, PSX)

Valamikor a kilencvenes évek közepén legjobb barátom révén Olaszországban nyaraltam, ahol a vendéglátónk háztartásában találkoztam az akkor vadonatúj Playstation konzollal. Ez a találkozás a mai napig emlékezetes maradt. Bár sosem birtokoltam ezt a konzolt és nem is nagyon játszottam vele az évek folyamán, fontos állomás marad játékosként bejárt utamon.

PS

 

Kialakulása:

A konzolt Ken Kutaraginak köszönhetjük, aki a Sony egyik hardver fejlesztési osztályát vezette. Történt ugyanis, hogy a Nintendo (akivel korábban is már dolgozott együtt a Sony) 1988-ban megkérte a cégóriást, hogy segítsen kifejleszteni egy CD-ROM technológián alapuló Super Nintendo konzolt. 1991-re el is készültek a prototípussal, de később a Nintendo felbontotta a szerződést és a Philips céggel folytatta a munkát. Norio Ohga a Sony akkori elnöke nem vette ezt jó néven és megbízta Kutaragit, építsen egy a Nintendo gépével rivális CD-ROM alapú játékkonzolt. A Sony-tól ez olyan erőfeszítéseket követelt később, hogy létre kellett hoznia a Sony Computer Entertainmentet, ami a konzolra megjelenő szoftverek (kezdetben a Sony Music Entertainment támogatásával) gyártásával és terjesztésével foglalkozott. Ebből a világméretű, több fejlesztő stúdiót magába foglaló és igazgató részlegből alakult ki a ma ismert Sony Interactive Entertainment.

A konzol fejlesztésében Kutaragi a 3D megjelenítést helyezte előtérbe, így a konzol képességeit ez nagyban meghatározta.

 

A hardver:

A gép lelke egy 33,8688 MHz-en ketyegő MIPS R3000A-kompatibilis RISC processzor. 2MB RAM és 1MB video RAM szolgálja ki a játékok igényeit. Kétszeres sebességű (300 kb/s) CD-ROM meghajtóról futnak a programok. Az igazi letisztult csoda azonban a kontroller, amely a megjelenéskor egyedi volt. Ma már rengeteg gyártó átvette a gombok ilyen elhelyezését. A játékok mentéseit 1MB-os egyedi csatlakozóval ellátott memóriakártyával oldották meg. A konzol Európában 1995 szeptemberének végén jelent meg. 

PS1 kontroller

És micsoda jóság volt!

Elhűlve nézegettük barátommal a két techdemót a konzolhoz kiadott demó lemezről. A dinoszauruszos demónál hangosan felkiáltottunk. 

A rájásnál teljesen meditatív állapotba kerültünk.

Nem sok játéka volt akkor még a házigazdánknak, de a Twisted Metal volt az egyik, amivel kézzsibbadásig kergetőztünk éjszakába nyúlóan. A másik játék, amivel majdnem darabjaira törtük a vadiúj kontrollereket a Tekken volt. A Sony később megjelent játékai olyan esztétikai minőséget képviseltek és képviselnek a mai napig is, hogy azt elmondani nem lehet, csak újra és újra elmerülni bennük mondjuk valamelyik PC-s emulátorral.

 

A játékok:

A PlayStationre 2007. szeptember 30-ig 7918 játék jelent meg. Ezek közül a legismertebb és talán a legnagyobb sikernek örvendő Gran Turismo és a FinalFantasy VII. De olyan címek is rekord eladásokat eredményeztek mint a Crash Bandicoot, a Spyro the Dragon, a Resident Evil vagy a Tekken 3. A másik jelentős horror játék (ma már sorozat), a Silent Hill is szépen fogyott. A Final Fantasynak további két része jelent meg a konzolra, melyek azóta is klasszikusnak számítanak.

 

Tekken

A Ridge Racer sorozat is itt indult útjára, ami egészen a PS3-as éráig kedvező fogadtatásban részesült és technikai megvalósítását tekintve is kirítt a hasonló témájú játékok közül. A sok mindenre megjelent Tomb Raider is tiszteletét tette a konzolon és hatalmas sikert ért el. De minden idők legjobb PS játékának ebből az időből a Metal Gear Solidot tartják.

 

MGS

Manapság több olyan Youtube csatorna is létezik, ahol az eredeti Playstation játékok esztétikáját elemzik és méltatják, ahol a régi konzol vásárlására vagy az emulátor telepítésére ösztökélnek minket. Óriási, hatalmas lábnyoma van ennek a konzolnak a játékipar területén és hogy nem ő lett a legnépszerűbb, legnagyobb példányszámban elkelt konzol, arról csak a Sony tehet, de ez egy másik (h)őstörténet...

 

Megjegyzések