Játéktörténelem: Mayhem in Monsterland - A C64 Mario-verő hattyúdala

Box Art
A Nintendonak ott volt Mario, a Segának Sonic és bár soká kellett rá várni, a nyolc bites korszak hanyatlásáig, de megszületett Mayhem, a Commodore 64 kései kabalája.

A Mayhem in Monsterland egy platformjáték, amelyet a Rowlands fivérek (John és Steve Rowlands) fejlesztettek, és az Apex Computer Productions adott ki 1993 novemberében a Commodore 64 platformra.

A játék főhőse Mayhem, a kis sárga dinoszaurusz, aki célul tűzi ki, hogy barátai világát – amelyet varázslat sújtott és szörnyektől hemzsegő baljós hellyé változtatott – visszaállítsa eredeti, boldog állapotába. A játék öt különböző világban játszódik, mindegyik két állapotban: „szomorú" (Sad) és „Vidám” (Happy), amelyeket a játékos (a játék során összegyűjtött) varázspor segítségével képes átváltani.

A játékmenet gyors, precíz platformugrálásra és pontgyűjtésre épül, az ellenfelek kiiktatásával és csillagok (érmék), illetve bónuszok begyűjtésével. A játék különlegessége az, hogy parallax scrolling-ot és ultragyors sebességet valósít meg – technikai bravúrnak számítva a C64 hardver korlátai mellett.

Mayhem in Monsterland

A Mayhem in Monsterland teljes egészében assemblerben (gépi kódhoz közeli nyelven, konkrétan 6502 assembly-ben) készült. A Rowlands testvérek híresek voltak arról, hogy rendkívül optimalizált és látványos játékokat írtak C64-re. Vegyük például két sikerjátékukat, a Creatures és Creatures II humoros, technikailag és játékmenet tekintetében is nagyszerű alkotásaikat. Mivel a programozás teljes egészében low-level szinten zajlott a Mayhem esetén, így érték el a páratlan sebességet és a parallax scroll effektet – amit sokan elképzelhetetlennek tartottak C64-en. A játék zenéjét Steve Rowlands írta, aki szintén assemblerben programozta a SID chip vezérlését, hogy egyedi hangzásvilágot és dinamikus zenei effekteket hozzon létre.

Mayhem in Monsterland

A játékot rendkívül pozitívan fogadták, főként a grafika, sebesség és játékmenet miatt. Mára a C64 egyik kései mesterművének tartják, és a retrójáték-rajongók körében a legelismertebb címek közé sorolják.

A brit Commodore Format magazin 100%-os értékelést adott a játéknak – ez az első és egyetlen ilyen értékelés volt náluk, ami akkoriban vitát is szült.

A Mayhem in Monsterland egy kiemelkedő példa arra, hogy mire képes egy kis fejlesztőcsapat, ha maximálisan kihasználja a gép hardverét.

Mayhem in Monsterland

Elmondható, hogy az átlagos Commodore 64 tulajdonos igen későn találkozott a játékkal, akkor, amikor már nagy valószínűséggel volt komolyabb 16 bites gépe (Amiga vagy Atari ST) vagy PC-je.
A játék a C64 hattyúdala volt tehát, egy kései, látványos erőfeszítés, valóságos tiszteletadás az idősödő hardvernek. A Rowlands fivérek komoly hozzájárulása egy szép korszakhoz, melynek nyomdokain manapság ilyen csodák születhetnek...

Te ismered ezt a játékot? Ha igen, írd meg, hol és mikor találkoztál vele!

 

Megjegyzések