Játéktörténelem: Klasszikus főcímek és menük

Ebben a sorozatban az idők során klasszikussá nemesedett főcímeket és menüket gyűjtöttünk össze, többnyire olyanokat, amik már puszta létezésükkel hívogatnak a játék világába. Ezek a képernyők nem csupán funkcionálisak voltak – hangulatot, stílust és korszakot közvetítettek.

 

DOOM (2016) 

Hangulat: instant heavy metal, vér, tűz, démonok
Már az intró videó megadja a hangulatot, ahogy a doom guy szemszögéből csöppenünk bele a történetbe és az ikonikus kellékekért nyúlunk. A jellegzetes (1993 óta jelen levő) betűtípus és a Mars atmoszférájára jellemző vérvörös háttér megadják a kezdő lökést a daráláshoz...

Doom 2016




Skyrim

Hangulat: sötét, sejtelmes, a zenei főtéma epikussá teszi 
A sejtelmesen gomolygó köd, a sárkányos ereklye (medál) és a stílusos egérmutató a háttérben felcsendülő férfikarral azonnal berántanak Skyrim világába.

Skyrim


 

 

 

The Witcher 3

Hangulat: sötét, melankolikus, lore-ral átitatott
A dinamikus menü (Geralt a tűznél → időjárás változik, ha vársz) és a zene együtt két dolgot is elérnek a játékosnál. Aki először látja, még nem tudja, hogy Geralt (sosem alszik) éppen meditál, hogy a képességei visszatöltődjenek. Aki tapasztalt játékosként tér vissza, az a változó háttérből meg tudja mondani, hol tart a történet...

Witcher 3

 

  

Far Cry 3: Blood Dragon

Hangulat: neon-őrület, retró 80s, synthwave
Ez a játék egy 80-as évekbeli B vagy ZS kategóriás sci-fi mozi minden kellékét túltolja. Hihetetlen nagy állatság, de pont ettől olyan jó. A menü már önmagában ígéret egy ilyen VHS filmbe való belépéshez...

Far Cry 3: Blood Dragon




Dead Space (2008)

Hangulat: minimalista, rideg sci-fi
A menü része a HUD-nak, az augmentált mivoltja beleolvad a játék világába. A háttérben felsejlő képi glitchelés és a sejtelmes elektronikus, ambient zene + csippanások előrevetítik a játék klausztrofób, jumpscare-es, kíméletlen világát.

Dead Space




Nier: Automata

Hangulat: absztrakt, glitch-es, filozofikus
A menü is a játékélmény része – néha átrendeződik, a játékban tapasztalható vizualitást tálalja elénk, mintegy sejtetve a ránk váró élményeket.

Nier: Automata

 



Hotline Miami

Hangulat: pszichedelikus zene, neon, zavaros trip
Folyamatos vizuális torzítás, lüktető synth, direkt kényelmetlen, furcsa, adrenalintól és pszichotróp anyagoktól terhelt vízió...

Hotline Miami

 

 

 

Journey

Hangulat: minimalista, nyugalmat áraszt
Nincs klasszikus értelemben vett menü. Ahogy a játék sem magyaráz el dolgokat, a céljaidat, inkább egy trip, egy tapasztalás, a menü sem hivalkodó, minimalista, a játék egy helyszínét jeleníti meg.

Journey




Little Big Planet (PS3)

Hangulat: vidám, bábfilmes, Muppet Show-szerű
A POD-ban vagyunk, ahonnan hősünk, Sackboy megannyi kalandjára indulhat. Mindenféle vicces dolgot csinálhatunk vele a megfelelő mozdulatokra késztetve őt, egy kis pálya ez már önmagában, ízelítő a játékból... 

Little Big Planet




Shadow of the Colossus (PS2)

Hangulat: misztikus, tragikus
A játék a PlayStation 2 hardvert képességeinek a határáig kihajtja. Az intró, ami az előzményeket meséli el, a mai napig szenzációs (nem csoda, hogy 2x is remake-elték a játékot PS3-ra és PS4-re is). Az eredeti PS2 verzióban a kezdő videó "folytatása" a menü. Ahogy hősünk ráléptet lovával a hídra, megjelenik a távoli kamera képe, ami a hídra lépő hősünket ábrázolja, majd feltűnik a menürendszer.

Shadow of the Colossus

Egyelőre ezt a tíz ikonikus főcímet, menüt választottuk sorozatindítónak. Reméljük tetszett az ötlet. A jelenleg összegyűjtött anyagokból legalább még két részt tudunk készíteni. Legközelebb már csak jövőre találkozhattok ilyesmivel.

 

Megjegyzések