GOG gyűjteményem gyöngyszemei: GRIS (belső utazás egy színtelen világban)

Cover Art

Vannak játékok, amelyek túlmutatnak a „játékon” mint fogalmon. Olyan élményt adnak, amely nem csupán szórakoztat, hanem belül is megmozgat, és amikor a végére érünk, valami megváltozik bennünk. A GRIS pontosan ilyen – és talán ezért is tartom a GOG-gyűjteményem egyik legnagyobb ékkövének.

Egy történet szavak nélkül

A GRIS különleges utazás. Nem beszél, nem magyaráz, nincsenek hosszú narrációk vagy feliratok – a történet a látvány és a zene közvetítésében bontakozik ki. Egy fiatal lány fájdalma, gyásza és önmagára találása tárul elénk, miközben végigjárjuk a szürke világ színnel telítődésének stációit.

A játékot a barcelonai Nomada Studio készítette, első alkotásukként – és már ezzel a debütáló művel is beírták magukat a videójáték-történelembe.

A vizuális költészet

Kevés játék van, amely ilyen mértékben képes összekapcsolni a játékmechanikát a vizualitással. A GRIS olyan, mintha egy élő festményben járnánk. A kézzel rajzolt hátterek, a fluid animációk és az aprólékos részletek szinte megbabonázzák az embert.

Néha azon kaptam magam, hogy nem is haladok tovább, csak állok és nézem a képernyőt, hallgatom a zenét, és hagyom, hogy magába szippantson a világ. Ez a fajta audiovizuális élmény ritka, és ezért is érdemli meg a „gyöngyszem” jelzőt.

Az egyik pálya

Játékmenet: egyszerű, de pontos

A GRIS nem kihívásokkal akarja megtörni a játékost. Itt nem a reflexeinken vagy logikai rejtvényeken van a hangsúly. Az irányítás egyszerű, a feladatok teljesíthetők – és ez így van jól. Ez a játék nem arról szól, hogy vért izzadva teljesítsük a pályát, hanem arról, hogy átadjuk magunkat a folyamatnak.

Ez persze nem jelenti azt, hogy unalmas lenne: a folyamatosan bővülő képességek, az új területek és a változatos környezetek mindig fenntartják az érdeklődést.

A zene, ami felemel

A Berlinist zeneszerző csapat munkája önmagában is megérne egy külön fejezetet. A GRIS soundtrackje olyan, mintha a vizuális költészethez egy zenei kísérőverset kaptunk volna. Hol szomorú, hol reményteljes, hol monumentális – de mindig tökéletesen illeszkedik a játék hangulatához.

A játék befejeztével még napokig a dallamai csendültek fel bennem, mintha nem akarna elengedni.

A sárga pálya

Miért gyöngyszem a GOG-on?

A GOG gyűjteményemben számos klasszikus és indie kincs megtalálható, de a GRIS valami mást ad: egy olyan művészi élményt, amelyhez ritkán van szerencsénk. Nem nosztalgiára épít, nem is kihívásokkal akar hősökké tenni minket – egyszerűen egy belső utazásra hív.

És talán pont ezért jó, hogy a GOG-on is elérhető: DRM-mentesen, a sajátunkként őrizhetjük, ahogy egy jó könyvet vagy egy kedvenc lemezt a polcon. Egy olyan alkotás ez, amelyhez bármikor vissza lehet térni, és mindig ad majd valami újat

A GRIS egy vizuális költemény, egy interaktív utazás a gyász, a szépség és a remény világában. Nem kell hozzá gamernek lenni, hogy megérintsen, mert a lényege túlmutat a játékon. Ezért számomra a GOG-gyűjteményem egyik legszebb gyöngyszeme.

Az IGN ajánlója, elemzése a játékról...

A nagy madár ellenfél

Megjegyzések