Mivel játszottunk 30 éve?

 

Mivel?

Doom

Már az előző bejegyzésben is szerettem volna erről beszélni, de most ragadom inkább meg az alkalmat. Harminc esztendő rengeteg idő. Anélkül, hogy untatnám a kedves olvasót életem banális fordulataival, elmondhatom, hogy ez idő alatt rengeteg minden történt velem. Ha csak a videójáték ipart veszem górcső alá, abban annyira sok esemény történt, hogy napokig lehetne mesélni végtelen kóla és csipsz mellett. Cégóriások emelkedtek fel a semmiből és süllyedtek el nyomtalanul, (már ha a kiadott játékaikat nem tekintjük annak), hardverek több tucat generációja született meg és halt ki és bizony, ha már az emberi léptéket pedzegettem a mondandóm elején, játékkészítő legendák öregedtek meg és váltak munkanélkülivé vagy szálltak ki milliomosként ebből a tarka világból.

Az informatika harminc éve annyira más volt, hogy bár megpróbálom itt az előző két cikkben taglalt stílusbeli kategóriákat fenntartani, látni fogjuk, hogy ezek a 90-es években merőben mást jelentettek.

1993-ban az ötödik konzolgeneráció indult útjára. Annyira csak indult, hogy a Playstation és a Sega Saturn például 1994-ben jelentek csak meg, a Nintendo 64 pedig csupán 1996-ban követte őket. A PC piacon a legerősebb processzor a Pentium 66 Mhz-es változata volt. Mondhatnánk, hogy minden modern mai CPU ősatyja volt. Megahertz, nem tévedés, a ma használatos gigahertz nagyjából ezred része. A memória méretét is még megabyte-ban mérték, ami szintén a gigabyte ezrede. Az átlagos felhasználó gaming PC-jében talán már volt 8MB memória és a 486 DX architektúrára épült. Talán volt neki valamelyik gyártótól (Intel, AMD, Cyrix) 486 DX-2 processzora 50 esetleg 66Mhz-en. A videokártyák köszönő viszonyban sem álltak semmiféle 3D gyorsítással, jó ha 512Kbyte (A megabyte ezred része) memória volt rajtuk és aki már nagyon elitnek számított SVGA kártyával bírt, ami 1024x768-as felbontást tudott. Nem kell azonban túl korán örülni, mert a legtöbb, legjobb grafikájú akciójáték legfeljebb 800x600-as felbontásban tetszelgett, de az átlagos felhasználó inkább 640x480-ban játszott. A PC-ken általában a DOS nevű operációs rendszer futott, a Windows akkoriban még csak egy grafikus keretrendszer volt, egy alkalmazás, nem teljes értékű operációs rendszer. A játékokat DOS rendszerre írták és az egyszeri játékosnak behatóbb ismeretekre volt szüksége, ha egy játék kevesellte a rendszermemóriát és nem volt hajlandó elindulni, egy mai windowsos PC tulajdonoshoz képest. Mai szemmel barbár technológia volt az egész, de ahogy Obi-Wan Kenobi mondta, „emberibb fegyver, emberibb időre való”.

A játékok grafikája mai szemmel mérve rendkívül „pixeles” volt. Nem volt GPU hogy a korabeli kezdeti nem is teljesen 3D modelleket él-simítsa vagy textúrázza, az ilyen számolást teljes egészében a CPU végezte. Az akkori játékosok nem ismerték az FPS fogalmát, noha elvétve volt néhány játék ami ilyen megvalósításban működött (lásd Ultima Underworld). A legendás Doomot 1993. decemberben jelentették meg s nagyjából ez a cím alapozta meg a mai FPS kategóriát. Akkoriban a konzoltulajdonosok inkább ügyességi, platform- vagy versenyjátékokat játszottak. A PC-sek pedig a régi point and click kalandjátékokat, a nagy népszerűségnek örvendő cRPG-ket részesítették előnyben, esetleg ők is jóféle platfomereket gyúrtak. Más idők jártak, sokkal kisebb jelenség volt világméretekben a gaming, sokkal kisebb volt a játékos közösség. El kellett telnie két három évtizednek, mire a videójáték nem pár flúgos, magának való srác időtöltése lett, hanem társadalmilag többé-kevésbé elfogadott tevékenység...


FPS (belső nézetes lövölde)

Doom, Space Hulk, System Shock, Wolfenstein 3D, Heretic


TPS (külső nézetes akció)

Alone in the Dark 2, Star Fox


RPG (szerepjáték)

Ultima Underworld, Ultima VII, Quest for Glory, The Dark Queen of Krynn, Bard's Tale II, Bard's Tale III, Lands of Lore, Ishar, Ishar 2, Legend, Might and Magic V, Pool of Radiance, Dragon Quest V, Final Fantasy V,  Secret of Mana


RTS (valós idejű stratégia)

Dune II, Cannon Fodder, The Settlers, Stringhold (még nem jelent meg a Warcraft és a Command and Conquer sem...)


Platformer

Duke Nukem II, Bio Menace, Prehistorik 2, Disney's Aladdin

 

Kalandjáték

Simon the Sorcerer, Gabriel Knight Sins of the Fathers, Day of the Tentacle, Myst, Freddy Pharkas, Innocent Until Caught, Lost in Time, Blue Force, Return of the Phantom, 7th Guest, Leisure Suit Larry 6, Police Quest 4, Space Quest 5, Sam and Max Hit the Road, Legend of Kyrandia 2, Dragon Lore, Noctropolis, Under a Killing Moon, Dragonsphere, Universe, Beneath a Steel Sky, King's Quest VII


Verseny és sportjátékok

Megarace, IndyCar Racing, GP-1, F1 Pole Position, FIFA International Soccer, NBA Jam, World Series Baseball, NHL '94

Megjegyzések